Et sä tiedä kuka sä oot?

Ei hätää, mainostajat tietävät. Esimerkiksi Instagram tarjoaa mahdollisuuden tarkistaa, millaisen mainosprofiloinnin palvelu on sinulle laatinut. Tähän väliin kuitenkin pieni varoitus: tämä pakina voi aiheuttaa vakavia huutonauruoireita.

  1. Kirjaudu sisään Instagramin nettiversioon tietokoneella
  2. Napsauta sivun oikeassa yläreunassa olevaa profiilipainiketta (kompassin ja sydämen vieressä) siirtyäksesi Instagram-sivullesi
  3. Napsauta ratasta nimimerkkisi perässä
  4. Valitse Privacy and Security
  5. Etsi avautuvalta sivulta kohta Account Data ja valitse View Account Data
  6. Etsi sivun alareunasta Ads ja valitse View All
  7. Sivun alareunan View More -painikkeella saat lisää avainsanoja näkyville.

Avautuva lista näyttää aihesanoja, joista Instagram on päätellyt sinun olevan kiinnostunut. Osa on hyvinkin yleisluontoisia sanoja, osa puolestaan hyvinkin tarkalla tasolla. Joka tapauksessa näitä teemoja Instagram ja varmasti myös Facebook käyttävät sinulle näytettävän sisällön kohdistamiseen, olipa kyse sitten mainoksista tai muusta ehdotettavasta sisällöstä.

Vaikka moni profiloinnin avainsanoista voi kuulua oikeastikin mielenkiinnon kohteisiisi, niin usea on varmasti valikoitunut niin sanostusti päin metsää.

Kliksuttelin oman listani läpi. Yhteensä listalla oli noin 1200 avainsanaa, joista poimin muutaman mehukkaimman kohokohdan alle:

  1. Listan ensimmäisenä sanana on Cat lady. Selvä. Pidän kyllä kissoista, mutta millaisia mainoksia tällä aiheryhmällä tuputetaan? Tinder-puumia kenties?
  2. Täydellisistä hutiosumista mainittakoon Apple Inc. ja kyseiseen puljuun liittyvät tavaramerkit. Tuttavani tietävät, että en koskisi kyseisen valmistajan laitteisiin muuta kuin keksiäkseni tuhat tapaa tuhota ne. Vink vink, mainostajat.
  3. Lempivärini keltainen on listalla. Instagramissa en koe käyttäneeni suunnattomia määriä aikaa etsiäkseni keltaisia asioita, joten tämä tieto lienee vuodettu jonkin toisen nettisivuston kautta Facebookin mainoskoneistolle. Pinkkiä listalla ei kuitenkaan jostain syystä ole.
  4. Loogisena jatkumona keltaisesta väristä voidaan hypätä appelsiineihin. Kyllä, tämäkin on profiloituna. Siis se hedelmä, eikä esimerkiksi väri (orange). Täytynee rajoittaa appelsiinikuvista tykkäämistä Instassa, etteivät kaikki salaisuudet paljastu.
  5. Kaikesta päätellen en kuitenkaan ole riittävästi kiinnostunut appelsiineista, koska myös Painonvartijat on poimittu listalle.
  6. Hiuslisäkkeitä ja peruukkeja en toivottavasti tule tarvitsemaan, mutta toisaalta listalta löytyvät myös blondius ja punaiset hiukset. Kumpaakaan en tunnusta edes piilo-ominaisuudekseni.
  7. Jos joku tietää mihin tarvitsen manaajaa, niin se olisi syytä kertoa nyt. Äkkiä. Liittyykö tarve edellä mainittuihin punapäihin vai johonkin muuhun?
  8. Profilointiin sisältyy myös pitkä lista nevöhöörd-ihmisiä. Saavat pysyä tuntemattomina myös tästä eteenpäin.
  9. 1080i. Olisi nyt edes progressiivinen 1080 tai mieluummin 4K.
  10. Tämän listan jumbosijalle nostettakoon viikonpäivien nimet (nimenomaan tässä muodossa, eikä yksittäisiä viikonpäivien nimiä), josta tuli ensimmäisenä mieleen oheinen Mr. Bean -pätkä.

Tällaiset huutonaurut tällä kertaa. Kyllä ne mainostajat ovat aikamoisia veijareita.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *